Mirakelklas
Goed onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen zou aan de volgende eisen moeten voldoen:
- Het doet een beroep op de hogere orde denkvaardigheden, zoals analyseren, evalueren, creëren.
- Er is een zekere mate van vrijheid om het onderwijs door het kind zelf te laten invullen (autonomie).
- Het doet een beroep op de metacognitieve vaardigheden, het leren leren: wat is de taak, hoe pak ik de taak aan, lig ik nog op schema en een korte evaluatie achteraf. De planning & control van het leren.
- Er is sprake van een cognitief conflict: kinderen raken geïntrigeerd door een niet makkelijk op te lossen probleem. Uitdaging dus!
- De leerkracht stelt zich meer op als coach en begeleider dan als leerkracht die kennis overdraagt.
- Het samenwerken met ontwikkelingsgelijken is belangrijk door bijvoorbeeld in een team met andere hoogbegaafde kinderen te werken.
Onderwijsvormen
Een Mirakelklas bestaat uit de volgende onderwijsvormen:
- Filosoferen: dit doet een groot beroep
op de hogere orde denkvaardigheden.
Kinderen leren denken.
- Mindfulness: gedachten, gevoelens,
piekeren, dromen, wensen, verlangens en
vriendelijke zijn voor jezelf en anderen.
Allemaal belangrijke onderwerpen waar
in het belangrijke onderwerpen waar in
het gewone onderwijs weinig tijd voor is.
Juist voor hoogbegaafde kinderen die
door hun hoogsensitiviteit een rijk
gevoelsleven en grote fantasie hebben,
is het belangrijk handvatten te krijgen
om hiermee te leren omgaan.
- Vooruitwerklablessen: deze lessen zijn
ontwikkeld door het Centrum voor
Begaafdheidsonderzoek van de
Radbouduniversiteit. Kinderen werken
samen aan complexe opdrachten. Zie de website http://www.slimlerenleren.nl
- Onderzoekend leren: dit is ontwikkeld
door het wetenschapsknooppunt van
de Radbouduniversiteit. Kinderen leren
zelf onderzoek te doen naar een
onderwerp aan de hand van de
wetenschappelijke onderzoekscyclus
(aangepast voor kinderen).
Onderwerpen zijn aangepast voor
hoogbegaafde kinderen. Zie http://www.ru.nl/
wetenschapsknooppunt/onderzoek/
afgerond-onderzoek-0/onderzoekend-excelleren/
- Team Toppers: kinderen leren wat hun
voorkeursrol is bij samenwerking in een
team. Hierbij gaat het om een vertaling
van de Belbinteamrollen voor volwassenen
naar kinderen. Zie
http://www.teamtoppers.nl
Juist voor hoogbegaafde kinderen is het
belangrijk goed te leren samenwerken en
de eigen sterke en zwakke kanten te leren
kennen.
- Mindset: hoogbegaafde kinderen hebben
regelmatig een fixed mindset
(C.Dweck, 2011). Dit belemmert hen bij het leren. Ze zijn bang om fouten te maken en durven geen uitdagingen aan te gaan. In de lessen wordt samen met de kinderen onderzocht wat hun mindset is en er wordt gewerkt aan mindset die het leren helpt. Zie http://www.hettalentenlab.nl/argeweb
/weblog/2012/39/mindset_de_basis_van_
talentontwikkeling.php
Aanbod
Uzumee kan voor scholen een plusklas opzetten en uitvoeren of de school en leerkrachten begeleiden bij het invoeren van meer- en hoogbegaafdheidsbeleid.